6 asiaa akvarellipaperista ja akvarellipaperin käsittelystä

6 Asiaa akvarellipaperista ja akvarellipaperin käsittelystä

Hyvä paperi on akvarellimaalauksessa kaiken a ja o! Paperilta vaaditaankin akvarellimaalauksessa paljon. Akvarellimaalauksessa käytettävän paperin tulee kestää pingotusta, kostutusta ja hankausta, jonka vuoksi käsittelemme seuraavassa artikkelissa akvarellipaperin ominaisuuksia, liotusta, pingotusta ja muita huomioon otettavia asioita.

1. Paperin paksuus

Akvarellimaalaukseen soveltuvia papereita on saatavilla eri paksuuksina. Paperin paksuus ilmaistaan gramma per neliö.

  • Alle 200 g paperit sopivat hyvin kevyehköön maalaukseen, jossa veden käyttö on vähäisempää ja teoksen työstäminen ei ole voimakasta. Alle 200 g paperit kuivuvat myös nopeasti.
  • Vähintään 300 g paperit soveltuvat hyvin reilummalle ja vetisemmälle työstämiselle, jossa myös värejä käytetään voimakkaammin.
  • Yli 600 g paperit kestävät vettä sekä runsasta työstöä erittäin hyvin, mutta paperin kuivuminen kestää myös pidempään.

2. Paperin pinta

Akvarellipapereita on saatavilla sileä- ja karkeapintaisina. Paperin pinta ei määrittele paperin kestävyyttä, vaan pinta valitaan maalausjäljen mukaan. Mikäli tarkoituksesi on työstää tarkkoja yksityiskohtia, kannattaa sinun käyttää sileäpintaista paperia. Mutta jos haluat teokseesi tekstuuria, etkä havittele tarkkoja yksityiskohtia, kannattaa sinun kokeilla karkeapintaista paperia.

3. Paperin kuidut

Puuvillakutu on nykyään tavanomaisin akvarellipaperin raaka-aine, joten puuvillakuituisia papereita on saatavilla hyvin. Korkealaatuiset puuvillakuitupaperit ovat valmistettu tekstiililumpuista. Käytetty puuvillakuitu on muuttunut rakenteeltaan pehmeäksi, jolloin kuitu imee itseensä hyvin vettä. Kuidun imukyky onkin akvarellipaperin tärkeä ominaisuus. Aidosta tekstiililumpuista valmistetun paperin hinta saattaa olla myös kalliimpi, kuin linterskuidusta (= puuvillakuidun ns. ensikuuitu, jota ei ole eli kierrätetty) valmistettu paperi.

Pellavakuiduista valmistettua paperia käytetään akvarellimaalauksessa myös, mutta sen suosio on hieman hiipunut puuvillakuitupaperin rinnalla, joka näkyy myös pellavakuitupaperin tuotannossa negatiivisesti. Pellavakuitu tuo akvarellivärit kauniisti esille ja se on myös puuvillakuitua kestävämpää.

4. Paperin liottaminen

Akvarellimaalauksessa paperi liotetaan ennen pingotusta. Paperi liotetaan esim. laakeassa pesuvadissa tai tiskialtaassa. Paperin liotusaikaan vaikuttaa paperin paksuus. Ohuempien papereiden liotusaika on noin 2 minuuttia, mutta paksumpia papereita liotetaan jopa 15 minuuttia.

Miksi akvarellipaperia pitää liottaa?

Olet varmaankin joskus maalannut vesiväreillä (= akvarelliväreillä) tavalliselle kopiopaperille ja saattanut huomata, että maalattu paperi meni kuivuttuaan kuprulle. Kupruinen paperi ei ole esteettisesti kaunis, etkä varmasti halua näin käyvän. Tämän vuoksi akvarellimaalauksessa paperi liotetaan ja pingotetaan. Paperit venyvät kastuessaan, jonka vuoksi paperin liotus on tärkeää. Liottamisen johdosta paperi venyy sen minkä on venyäkseen (paperin ei ole tarkoitus venyä enää maalausvaiheessa). Asianmukainen liotus ja pingotus estävät paperin kupruuntumisen.

5. Maalausalustat joille paperi pingotetaan

Akvarellimaalauksessa tarvitaan paperin lisäksi maalausalusta, johon liotettu paperi asetallaan ja kiinnitetään, maalauksen- ja kuivumisen ajaksi.

Vanerilevy Vanerilevy on varmasti käytetyin maalausalusta akvarellimaalauksessa, jota alkavan akvarellisetin kannattaa kokeilla. Vanerilevylle voidaan pingottaa paperi nitomalla tai teippaamalla. Vanerilevylle pingotettu paperi kuivuu kauniisti, eikä kupruile. Vanerilevylle tehty niittipingotus sopii hyvin märkä-märälle tekniikassa sekä kuivuneen paperin maalaukselle.

Muovipleksi Muovipleksi soveltuu myös maalaustautaksi varsinkin silloin, kun maalataan märkää-märälle tekniikalla. Liotettua paperia ei tarvitse erikseen kiinnittää pleksille. Märkä ja juuri liotettu paperi asetellaan pleksille. Mahdolliset ilmakuplat voidaan silottaa kevyesti esim. viivoittimen avulla, jonka jälkeen maalaus aloitetaan heti. Märkä paperi kiinnittyy pelksiin hyvin, mutta kuivumisen alkaessa paperi voi irtoilla. Tämä voi johtaa siihen, että paperi taipuu kuivuttuaan.

6. Paperin pingottaminen

Paperin pingotus on yhtä tärkeää, kuin paperin liottaminen.

Nitomalla Nitominen on hyvä ja helppo pingotusmenetelmä, jota aloittavan akvarellistin kannattaa kokeilla. Kun teet pingotuksen nitomalla tarvitset maalausalustaksi vanerin sekä niittipyssyn. Nitomisen voit aloittaa heti paperin liottamisen jälkeen. Ammu niittejä noin 5 cm välein ja huolehdi, ettet paina nitojaa liian kovaa! Hieman koholla olevat niitit on helppo nyppiä pois valmiista ja kuivuneesta teoksesta. Nitomalla tehty pingotus antaa akvarellistille mahdollisuuden aloittaa maalauksen heti märälle paperille. Vaihtoehtoisesti paperin voi antaa kuivua myös kokonaan, ennen maalauksen aloitusta. Nitomalla tehty pingotus pysyy myös hyvin paikoillaan.

Teippaamalla Liotettu paperi voidaan kiinnittää maalausalustaan (esim. vaneriin) ”teipillä”. Kasviliimapaperi soveltuu pingotukselle hyvin ”teipiksi”. Kasviliimapaperia kostutetaan kevyesti vedellä, jonka jälkeen sitä painetaan muutaman minuutinajan liimattavaa pintaa vasten, jolloin se kiinnittyy. Tavanomaiset teipit (esim. maalarinteippi) eivät sovellu akvarellipaperin pingotukselle, koska ne eivät kiinnity märkään alustaan. Kasviliimapaperi irrotetaan valmiista ja kuivuneesta teoksesta veitsen avulla (esim. palettiveitsellä). Mikäli päädyt pingottamaan paperin kasviliimapaperin avulla, tulee sinun huomioida, että pingotusta ei suositella tehtäväksi likomärälle paperille. Kun paperi on liotettu, tulee paperin antaa hieman kuivahtaa, ennen kuin aloitat teippauksen. Vaikka kasviliimapaperi kiinnittyy kastuttuaan, ei liimattava pinta tai kasviliimapaperi saa olla litimärkä.

Tutustu tarvikkeisiin.

Kerro myös muille: